- Tali sawat (Timing belt, aircond belt dll) yang berada di bawah pam akan terkena minyak menyebabkan boleh kembang (bila panas) menyebabkan tali sawat longgar.
- Kekurangan minyak power steering boleh menimbulkan fenomena steering lock (sebenarnya steering berat sebab minyak tiada) - Boleh menyebabkan punca kemalangan
Ada kesan bocor? Macam mana nak repair? Sebenarnya bergantung pada kondisi pam itu.
- Hanya dapatkan pump repair kit - Terdiri daripada O-Ring rubber seal bagi power steering pump. Beli pump repair kit ini dan bawa pada pomen untuk tukar atau DIY (Kalau cukup alat).
- Harga pagi pump repair kit ini dalam lingkungan RM 60.00 - 80.00. Boleh didapati di kedai alat ganti. Cuma pastikan dapatkan code name yang betul iaitu betul bagi Honda City SX8. Boleh juga pakai Honda Civic SH4 tapi ada satu O-Ring seal tak sama saiz (Dekat dengan hos masuk ke pam).
- Kalau bahagian mekanikal pam rosak. Perlu tukar satu pam. Harga pam di kedai potong dalam lingkungan RM 180.00 - 200.00. Tapi masih lagi kena tukar O-Ring seal sebab mungkin ada risiko bocor.
Jadi kos anggaran kalau tukar seal adalah lebih kurang seperti di bawah :
Power Steering pump repair kit = RM 60.00
Minyak Power Steering = RM 20.00
Upah = RM 30.00
Jumlah = RM 110.00
Kalau kena tukar pam (Tambah harga pam);
Pam = RM 200.00
Jumlah = RM 330.00
Minyak Power Steering kurang dan tak ada kesan bocor pada pam?
- Periksa hos dan sambungan hos.
- Periksa di hujung berdekatan dengan steering rod. Di situ pun ada rubber seal. Harga repair kit bagi di kawasan steering rod dalam anggaran RM 120.00 - 150.00.
thanx a lot boss....klu ada lagi ilmu psl sx8 nie, hrp blh la bg tunjuk ajar coz penin gak pakai kete yang partnye rare...
ReplyDeleteBeres... Tq
ReplyDeleteBagus info ni tp nape aq kene sampai rm700 eik... Aq tkr pwr steering pump,repair kit,3 belting,minyak pwr steering,pwr steering hose... Reasonable x charge dia?
ReplyDeleteBiasanya susah nak cari pam baru. Kalu 2nd memang kena sekali dgn repair kit. Belting cost sebenarnya mahal kalau yang ori. Biase kalu tukar belting bukan belting saje termasuk dgn tensioner bearing dan oil seal. Saya biasa kalu buat timing belt maintenance cecah dalam rm 500. Kena check betul barang yg tukar. Mungkin ada barang tukar tapi masuk bil.
DeleteSiapa nak pakai minyak jtx pelincir enjen kereta dan moto,pm 011-11663707
ReplyDeleteApakah jenis kerosakan yg mengebabkan steering berbunyi spt ada bearing pecah di dlm nya dan kdg2 steering jadi mcm sangkut bila kita membelok ke kiri.
ReplyDeleteBearing size apa bos?
ReplyDeleteAssalamualaikum.. no.13 pada drawing tu.. apa..
ReplyDelete